شما اینجا هستید

یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی (به انگلیسی orthodontics)‏ یکی از ۱۳ تخصص رشته دندانپزشکی است. این کلمه مرکب است از دو واژه لاتین "ارتو" به معنای راست و درست و "ادوس"  یا مشتق آن "دنس" به معنای دندان. ارتودنسی اولین تخصص معرفی شده در دندانپزشکی و دومین تخصص ایجاد شده در کلیه رشته های پزشکی می باشد.

فلسفه درمان های ارتودنسی کاهش و یا رفع ناهنجاری های دندانی- فکی یا مال اکلوژن می باشد. اکلوژن عبارتست از روابط و نحوه قرارگیری دندانها و فکین نسبت به یکدیگر که به موارد غیر طبیعی آن مال اکلوژن گفته می شود. دلایل مال اکلوژن موقعیت ناصحیح دندانها، فکین و یا درجاتی از هر دو می باشد. از اینرو درمان های ارتودنسی بر ردیف کردن دندانها و یا اصلاح الگوی رشد دو فک (درمان های ارتوپدیک) متمرکز است.


آموزش ارتودنسی
    

آموزش ارتودنسیکشور های مختلف سیستم های گوناگونی برای پذیرش و آموزش متخصصین ارتودنسی دارند با این حال در اغلب کشورها یک دوره دانشگاهی ۲ الی ۴ ساله تمام وقت برای یک دندانپزشک فارغ التحصیل به منظور ارتقاء به درجه متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) لازم است.


ایران
رشته تخصصی ارتودنسی و ارتوپدی دندانی- فکی از سال ۱۹۷۸ وارد ایران شده است انجمن ارتودنسی ایران (IAO) نیز در همین سال بنا نهاده شده و تاکنون در کنگره های مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته است. در ایران یک دندانپزشک پس از ۶ سال تحصیل دوره عمومی و طی نزدیک به دو سال فعالیت بالینی می تواند با شرکت در آزمون قبولی رزیدنتی دندانپزشکی که سالی یک بار برگزار می گردد در صورت کسب بالاترین نمره ها بین تمامی شرکت کنندگان، دوره تخصصی ارتودنسی سه ساله خود را آغاز نماید. ارتودنتیست فارغ التحصیل شده بر اساس قانون جدید وزارت بهداشت، به منظور کسب مجوز احداث مطب و نصب تابلو می بایست بورد تخصصی ارتودنسی ایران را نیز که سالانه برگزار می گردد احراز نماید. 
به دلیل جوان بودن نسبی جمعیت ایران و اقبال روزافزون مردم نسبت به انجام درمان های ارتودنسی جهت کسب زیبایی بیشتر طی سالهای اخیر با معضل درمانهای غیر اصولی ارتودنسی و عوارض آن در سطح جامعه روبرو بوده ایم. به دلیل هزینه نسبتا" زیاد و طول درمان های ارتودنسی که گاه به چند سال هم می رسد برخی بیماران، تحت تاثیر تبلیغات سوء مجازی و مجلات زرد حاکی از ارتودنسی ارزان و سریع برای ارتودنسی ثابت به دندانپزشکان عمومی مراجعه می کنند. این امر ضمن اتلاف هزینه بیماران ممکن است آنها را با عوارض بعضا" غیرقابل جبران روبرو کند. در واقع به دلیل طولانی بودن دوره درمان ارتودنسی ثابت امکان آموزش آن در دوره دندانپزشکی عمومی وجود ندارد. از اینرو یک دندانپزشک هیچ تجربه بالینی آکادمیک ارتودنسی طی دوره عمومی نمی تواند کسب کند.
   



آموزش ارتودنسی در ایران 
 

آموزش غیر قانونی ارتودنسی توسط دکتر نبی بیدهندی   
 
از سوی دیگر به دلیل نقص قوانین و نبود ضمانت اجرایی کافی برای قوانین موجود، متاسفانه تعدادی از افراد فاقد صلاحیت برای درمان و آموزش اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کوتاه مدت ارتودنسی نموده اند. به عنوان مثال یکی از دندانپزشکان عمومی به نام دکتر نبی بیدهندی که خود دوره ای کوتاه مدت در خارج از ایران دیده است، ادعا می کند با این دوره های کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه نیمه وقت) در طول ۸ سال، نزدیک به ۱۰۰۰ ارتودنتیست تربیت نموده است. این در حالی است که نزدیک به ۱۰ دانشکده دندانپزشکی ایران از سال ۱۳۵۶ تاکنون با تمام تلاش در زمینه افزایش متخصصین این رشته نزدیک به ۳۵۰ فارغ التحصیل داشته اند. از پیامد های مرتبط با درمان های نادرست که عموما" منتج از آموزش ناکافی هستند می توان به تحلیل شدید و کوتاه شدن ریشه دندانها، نامرتب باقی ماندن دندانها، مشکلات زیبایی و یا عود مجدد مشکل اشاره نمود. در ایران متخصصین مورد تایید وزارت بهداشت ،کلمه متخصص را در تابلوی مطب و مهر طبابت خود قید می کنند.


 

مطالب مرتبط:

ارتودنسي مدرن

ارتودنسی

آموزش بهداشت ارتودنسی

ارتودنسي براي كهنسال

ارتودنسی | کشیدن دندان

ارتودنسی بدون کشیدن دندان

ارتودنسی چیست ؟

بهترین سن ارتودنسی

تحریم درمان ارتودنسی

تخصص در ارتودنسی

جرم گیری دندان

دانستنی های ارتودنسی

درمان ارتودونسی

زمان ارتودنسی

زیبایی دندان با ارتودنسی

عوارض ارتودنسی

معاینه ارتودنسی

مقایسه نتایج درمان ارتودنسی

پرسش و پاسخ ارتودنسی

پلاک متحرک ارتودنسی


کلیدواژه ها :

کامپوزیت ونیر | ونیر کامپوزیت | بروساژ | ایمپلنت | دنداپزشکی | دندانپزشک خوب | ایمپلنت | زیبایی | دندانپزشک | دندانپزشک در کرج

| دندانپزشک کودک | کرج | عصب کشی | جرم گیری | دندانپزشکی در کرج