شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

بی دندانی دارای چه عوارضی است ؟

 

 

 بی دندانی بسیار بد است. اولین مشکلی که بی دندانی ما را گریبان گیر خود می کند و آزار دهنده است مشکل زیبایی است. مسئله دیگر هنگام جویدن است. در ادامه بیشتر در مورد بی دندانی صحبت می کنیم و راه های درمان و جایگزینی آن را می گوییم. بی دندانی مشکلی است که اکثر قریب به اتفاق مردم با آن در گیر می باشند ، متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به آن بی تفاوت هستند، وبه سادگی از کنار آن رد می شوند.

 

 

آنچه باید بدان توجه داشت جایگزین کردن نقاط بی دندانی از یک دندان تا بی دندانی کامل است. البته در مواردی که بی دندانی زیاد یا به طور کامل باشد افراد معمولا مبادرت به درمان با پروتز متحرک می کنند، ولی چنانچه نقاط بی دندانی محدود به یک نقطه باشد، نسبت به درمان اقدامی صورت نمی گیرد و یا ضرورتی در این کار نمی بینند که اتفاقا بیشتر مشکلات بی دندانی در همین افراد دیده می شود.

  مشکلات ناشی از نقاط بی دندانی :

 

۱زیبایی : چنانچه نقاط بی دندانی در قسمتهای قدامی دهان باشد تاثیر بسزایی در زیبایی دارد و معمولا افراد خیلی سریع مبادرت به درمان می کنند. ولی اگر نقاط بی دندانی در قسمتهای خلفی باشد خیلی در زیبایی موثر نیست ونحوه برخورد افراد هم متفاوت است؛ این مسئله گاهی آن چنان آزار دهنده است که اگر درمان به هر دلیلی صورت نپذیرد منجر به مشکلات روحی-روانی می شود که در خانم ها بیشتر محسوس می باشد.

 ۲- جویدن : وظیفه اصلی دندان ها جویدن می باشد پس نبود دندان حتی در یک نقطه باعث عدم کار آیی در امر جویدن خواهد شد، هر چه نواحی بی دندانی بیشتر باشد عمل جویدن بیشتر مختل خواهد شد.به د نبال اختلال در عمل جویدن مشکلات گوارشی واز پی آن مشکلات سیستمیک عارض خواهد شد. پس بی دندانی در واقع اختلال در جویدن و بی توجهی به آن سر آغاز ابتلا به اغلب بیماری ها است.

 

 ۳- حرکت دندان مقابل ناحیه بی دندانی به فضای بی دندانی : حتما می دانید که دندان ها در تمام طول عمر در حال رویش هستند وفقط تماس دندان مقابل مانع رویش بیش از حد دندان ها خواهد شد. پس آن چه مسلم است هنگامی که د ندانی از دست برود د ندان مقابل آن شروع به حرکت به سمت آن فضا می نماید. این مسئله سبب خواهد شد ، اولا؛ خود دندا نی که حرکت می کند به علت رویش بیش از حد ریشه هایش از فضای در بر گیرنده د ندان خارج شده،بنابراین دچار حساسیت د ندا نی می شود و نسبت به سرما، گرما و حتی مسواک زدن حساس می گردد. ثانیا؛ به علت حرکت ،تماس صحیح خود را با دندان های مجاور از دست می دهد و ممکن است گیر غذایی در آن ناحیه ایجاد شود که سر آغاز شیوع مشکلات لثه ای است. ثالثا؛ به علت حرکت در فضای بی دندانی هنگام جا یگزین کردن آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

 ۴- حرکت دندان های مجاور به سمت فضای بی دندانی : دندان های مجاور ناحیه بی د ندا نی تمایل پیدا می کنند که به سمت ناحیه بی د ندا نی حرکت کنند و این مسئله علاوه بر اشغال فضای بی دندانی و مشکل شدن درمان بعدی جهت جایگزینی ممکن است تماس دندان های مقابل و ارتباط فک ها را دچار مشکل کند، که در صورت وسعت زیاد در عدم ارتباط صحیح روابط فکی ناهنجاری های فکی ایجاد شود که به نوبه خود مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

 

 ۵- تلفظ و صحبت کردن : وجود یک ناحیه بی دندانی در قسمتهای قدامی دهان می تواند در تلفظ صحیح بعضی کلمات اثر منفی داشته باشد به طوری که این مسئله بر نحوه گفتار و شیوه بیان افراد کاملا مشهود باشد.

 

روش های جایگزینی نواحی بی دندانی :

 

۱- ایمپلنت

۲- پروتز ثابت مثل بریج

۳- پروتز متحرک که می تواند به صورت کامل یا متحرک باشد.


منبع:

 

http://www.dentaliau.ir/