شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

کاشت دندان

دندانپزشکی کاشت دندان Implant

 

از دیدگاه اصطلاح شناسی واژه Implant از دو جزء IM به معنای درون و Implant به معنای کاشتن و کار گذاشتن است . در تعریف عمومی ایمپلنت دندانی ، وسیله ای است که از مخاط دهان عبور کرده و در استخوان مربوط در دهان قرار می کیرد .ایمپلنت ، دارای قابلیت تطابق و سازندگی همانند دندان طبیعی بوده و حتی جهت حمایت از سایر پروتزهای ثابت و متحرک مورد استفاده قرار میگیرد .

امروزه ایمپلنت برای این به کار می رود که همانند یک دندان طیعی زیبا و کاراست و دوامی برابر با دندان طیعی دارد . شایان ذکر است که در بسیاری از بیماران ، بی دندان به علت اثراتی که بر عملکرد دهانی و شرایط روحی و روانی بیمار می گذارد نوعی معلولیت محسوب می شود . مطالعات دراز مدت نشان داده میزان موفقیت عملکرد ایمپلنت در فک پایین 95% ودر فک بالا 93% است .
 

ایمپلنت از چه جنسی است و چگونه کار گذاشته می شود ؟

ایمپلنت های دندانی که به فرم پیچ می شود از جنس تیتانیوم بوده و داخل استخان فک قرار داده می شوند ، سپس این پیچ به استخوان جوش می خورد . در ترمیم دندان های از دست رفته بیشتر از ایمپلنت های به شکل ریشه دندان Roof form implant استفاده می شود . این نوع ایمپلنت ها سابقه تاریخی طولانی دارند و از 4000 سال قبل در چین و 2000 سال قبل در مصر و 1500 سال قبل در تمدن اینکاها از طلا به شکل ریشه دندان استفاده می شوده است .


مزایا و کاربرد ایمپلنت چیست ؟


با به کار گیر ایمپلنت از تحلیل استخوان در یک ناحیه بی دندان جلوگیری خواهد شد . مناسب ترین و آرمانی ترین شرایط استفاده از ایمپلنت ، وجود استخوان فک به اندازه کافی کیفیت مناسب است . در شرایط کمبود استخوان در هر دو فک بیمار با استفادهبا استفاده از مواد پیوندی واستخوان ساز وتکنیک های جدید امکان به کارگیری ایمپلنت های دندانی فراهم می شود .
 


طول عمرهای ایمپلنت ها ی دندانی چقدر است ؟


با پیشرفت هایی که دندانپزشکی نوین داشته انتظار می رود بیشتر ایمپلنت ها عمر نا محدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت ونحوه نگهداری توسط بیمار ، قطر و طول ایمپلنت ، توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرند .


برای چه کسانی نمی توان ایمپلنت گذاشت ؟


در مواردی که بدن توانایی ترمیم و التیام را نداشته باشد ( مانند دیابت کنترل نشده ) امکان استفاده از ایمپلنت نیست . البته در صورتی که دیابت فرد تحت کنترل پزشک قرار گیرد درمان موفقیت آمیز خواهد بود . در افرادی که برای درمان سرطان ها ، شیمی درمانی می شوند پس از پایان درمان های مذکور امکان گذاشتن ایمپلنت وجود دارد .

 

چه کسی عمل ایمپلنت را انجام می دهد ؟


کاشت دندان از عمال تکنیکی و علمی دندانپزشکی است و تکنیک های آن در سطح بالایی قرار دارد . هیچ دندانپزشکی نه مایل است و نه قادر استکه تمام اعمال دندانپزشکی نوین را انجام دهد . همواره تیمی از متخصصین می توانند ایمپلنت را در دهان شما جای دهند . این تیم شامل جراح دهان یا متخصص لثه ، متخصص پروتز ، متخصص ترمیمی یا دندانپزشکی است که آموزش دانش ایمپلنت را در سطح عالی آموخته باشند . عموما یک تیم حرفه ای برای درمان ارجحیت دارد زیرا همه ی اعضا پیش از درمان ، بیمار را معاینه کرده و برای درمان ، تشخیص و درمان علمی را ارائه می کنند .
 

 نگهداری ایمپلنت چگونه است ؟


رعایت بهداشت مطلوب بسیار حائز اهمیت است بنابر این باید استفاده از نخ های مخصوص ، برسهای مخصوص و مسواک های واتر پیک بادقت اطراف پایه های ایمپلنت تمیز می شود که این کار توسط متخصصین آموزش داده می شود .

هزینه درمان ایمپلنت :

هزینه های درمان بستگی به نوع ایمپلنت های دندانی متغیر است اما حتی الامکان بهتر است از سیستم های شناخته شده و مورد تایید سازمان های معتبر دندانپزشکی استفاده شود . سیستم های ارزان وغیر استاندارد صدمات غیر قابل جبرانی را به بار خواهند آورد ولی ایمپلنت های استاندارد طول عمر نامحدودی دارند . شایان ذکر است هزینه درمان با توجه به تجهیزات و مواد بهره گیری از تکنیک های جدیدنسبت به انواع دیگر پروتز بالا نیست به گونه ای که هزینه یک واحد ایمپلنت تقریبا برابر یک بریچ سه واحدی ایده آل است .

 

آخرین دست آورد های کاشت دندان در سال 2008 چیست ؟

با استفاده از روش overdenture بیماران محترم با حداقل زمان احساس واقعی دندان طبیعی را احساس خواهد کرد .

روش جدید  immediate implantation ( کاشت سریع ) که ایمپلنت درست پس از کشیدن دندان جای گذاری شود .

 

در صورتی که ضخامت استخوان و سلامتی استخوان ایده آل باشد در حداقل زمان بیماران صاحب دندان های طبیعی و زیبا و کار آمد خواهد شد . امروز با بهره گیری از جدیدترین وسایل تشخیص از جمله تومو گرافی کامپیوتری و سه بعدی و ساخت مدل راهنما کیفیت – کمیت استخوان و تعیین موفقیت درمان ایمپلنت وتعیین زاویه قرار گیری ایمپلنت به راحتی برای تیم کاشت دندان میسر است .

 

بالاخره :

بنابر این با بهره گیری از روشهای جدید وتکنولوژی روز دنیا دانش ایمپلنت آن چنان گسترش یافته که بیماران نگرانی های قبلی خود را نسبت به نتیجه درمان ، موفقیت درمان ویا درد و تروماهای ناشی از کاشت دندان برای همیشه فراموش خواهند کرد . در آخر همه باید بدانیم کاشت ایمپلنت توسط متخصص کار آمد سهل تر از آن تصوری است که در ذهن داریم


مطالب مرتبط :

آیا می توان میزان موفقیت ایمپلنت را پیش بینی کرد؟ | افرادیکه نمی توانند ایمپلنت قرار دهند | ايمپلانتها | ایمپلنت | ایمپلنت | implant | ایمپلنت دندانی | ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان | تفاوت ایمپلنت ها | دندانپزشکی زیبائی و ایمپلنت | روش های ایمپلنت دندانی | ایمپلنت | طول درمان ایمپلنت | قیمت ایمپلنت | معایب و مزایای ایمپلنت دندان | میزان موفقیت ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد؟ | چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند | کاشت دندان