شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

روش های کمک به دندان ضربه دیده

روش های کمک به دندان ضربه دیده

 

گفته می شود یک سوم کودکان زیر 7 سال، حداقل یک بار دچار چنین ضربه هایی شده اند. بیشتر این صدمه ها هم در دندان های جلویی بالا اتفاق می افتد

 ضربه به دندان ها بسیار شایع است و به طور متوسط سالانه 22 هزار مورد در کودکان رخ می دهد.
 گفته می شود یک سوم کودکان زیر 7 سال، حداقل یک بار دچار چنین ضربه هایی شده اند. بیشتر این صدمه ها هم در دندان های جلویی بالا اتفاق می افتد. به دلیل همین شیوع زیاد، دانستن کمک های اولیه مناسب در این شرایط لازم است. این ضربه ها در هر سنی برای کودکان رخ می دهد. در 2-1 سالگی ضربه به دندان های جلو، بیشتر به علت افتادن کودک است. در این سن، کودک تازه در حال یاد گرفتن راه رفتن است و احتمال زمین خوردن او در خانه زیاد. در سنین پیش از دبستان (6-2 سالگی)، این حوادث اغلب به دلیل بی دقتی و زمین خوردن هنگام بازی در خانه است. اما بیشتر در سنین 12-7 سالگی این اتفاق می افتد و علت اصلی آن انجام فعالیت های ورزشی، به خصوص فوتبال و بسکتبال و زد و خورد با همسالان در بیرون خانه است.

انواع آسیب ها به دندان
هنگام بروز ضربه به صورت، هر بخشی از فک و دهان امکان دارد آسیب ببیند. گاهی بافت نرم دهان (لب، گونه یا زبان) دچار آسیب می شود و گاهی صدمه به فک می رسد و ممکن است فک از جا دربیاید یا دچار شکستگی شود اما بیشترین آسیب ها به دندان ها وارد می شود. در چنین مواقعی، وضعیت های گوناگونی پیش می آید:
ترک مینا: گاه فقط یک ترک کوچک روی سطح مینا ایجاد می شود که به صورت یک خط گچی سفید در سطح دندان دیده می شود. این مشکل گاه به هیچ درمانی نیاز ندارد اما گاهی لازم است با مواد همرنگ دندان ترمیم شود تا هم از نظر زیبایی مشکل ساز نشود هم حساسیت دندانی یا پوسیدگی پیش نیاید.
لق شدن دندان: در این حالت، دندان در محل خود حرکت می کند و درمان آن به اینکه این مشکل در دندان شیری رخ داده یا دائمی، بستگی دارد. اگر دندان، شیری باشد، شاید دندان پزشک صلاح بداند دندان لق را خارج کند. گاهی هم لازم است دندان را در محل خود حفظ کرد. در این صورت، به کمک سیمی، دندان لق شده (چه شیری چه دائمی) برای مدتی به دندان های مجاور وصل می شود. البته لازم است هر چند ماه یک بار، دندان پزشک وضعیت این دندان را بررسی کند. چنین دندانی ممکن است در آینده به درمان های عصب کشی و تخصص بیشتر نیاز پیدا کند.
 فرو رفتن دندان به داخل یا بیرون آمدن آن از محل خود: در این شرایط باید دندان به محل خود بازگردانده شود و آن را به کمک سیم و مواد همرنگ دندان به دندان های مجاور متصل کرد. بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه، اگر دندان وضعیت ثابتی پیدا کرد، می توان این سیم را از روی آن برداشت اما در این فاصله باید دندان پزشک مدام آن را بررسی کند.
شکستگی تاج دندان: تاج دندان بیشتر در معرض شکستگی است. این شکستگی می تواند بسیار جزئی (لب پر شدن دندان) یا مهم باشد (از بین رفتن همه تاج دندان) بنابراین درمان های آنها نیز با هم تفاوت دارد. گاهی فقط کمی لبه دندان ناصاف می شود و لازم است که دندان پزشک این لبه های تیز را صاف کند. البته همین مشکل کوچک هم می تواند باعث بروز حساسیت دندان به گرما و سرما شود که در این صورت دندان پزشک ژل یا محلول فلوراید را در محل قرار می دهد تا از میزان حساسیت آن کاسته شود. گاهی نیاز است دندان با مواد همرنگ دندان ترمیم و هر چند وقت یک بار معاینه شود. در برخی موارد آسیب تاج دندان به حدی است که باید عصب کشی شود و بعد از آن، دندان ترمیم یا روکش می شود. اگر تکه ای از دندان جدا شده باشد، باید تکه شکسته شده را پیدا کرد. بهتر است تکه شکسته را ترجیحا داخل آب نگه داشت، در محل کمپرس سرد قرار داد و بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کرد. امکان دارد دندان پزشک بتواند تکه شکسته شده را به کمک مواد ترمیمی به دندان اصلی بچسباند. اگر تاج دندان شیری بشکند، با توجه به میزان شکستگی، درمان آن متفاوت است. معمولا دندان پزشک با ترمیم یا صاف کردن سطح شکستگی، مشکل کودک را حل می کند ولی گاهی دندان به عصب کشی نیاز پیدا می کند.
درآمدن کامل دندان از جای خود: این وضعیت از نظر ظاهری، بسیار نگران کننده است و می تواند هم در مورد دندان های شیری و هم دندان های دائمی رخ دهد و درمان آن با توجه به نوع دندان (شیری یا دائمی) متفاوت است. اگر دندان دائمی کاملا از جای خود درآمده باشد، می توان آن را به جای خود برگرداند. برای این منظور، ابتدا باید دندان خارج شده را با آب تمیز آرام شست، اما به هیچ وجه نباید آن را (به خصوص در قسمت ریشه) دستکاری کرد چون الیاف آن صدمه می بیند و دیگر نمی توان آن را در محل خود ثابت کرد. باید دندان را از قسمت تاج در دست گرفت و آن را 30 دقیقه بعد از حادثه در محل خود قرار داد. سپس یک دستمال یا گاز استریل روی آن گذاشت و از بیمار خواست دندان هایش را روی هم فشار دهد. استفاده از حوله نمناک سرد در محل هم می تواند تا حدی باعث رفع التهاب شود. پس از این اقدام ها، بهتر است سریع به دندان پزشک مراجعه کرد تا محل را بررسی کند و با تهیه عکس، از وضعیت دندان مطلع شود. شاید دندان پزشک توصیه کند بیمار یک داروی ضددرد و یک آنتی بیوتیک نیز مصرف کند تا احتمال بروز درد و عفونت کم شود. احتمال اینکه چنین دندانی به خوبی در محل خود باقی بماند، زیاد است اما لازم است هرچند وقت یک بار دندان پزشک آن را معاینه و بررسی کند تا مطمئن شود مشکلی پیش نمی آید.


 

مطالب مرتبط :

از چه موادی برای سفید کردن دندان زنده استفاده می شود؟

اول نخ دندان یا مسواک ؟

برای مراقبت از لثه چه باید کرد؟

تبخال هاى ویروسی چطور به ناحیه دهانی می رسند؟

علایم و مشکلات روییدن دندان در نوزادان کدام است؟

عکس دندان چه مواقعی استفاده می شود؟

مسواک برقی چیست و چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

مسواک های بین دندانی را چطور انتخاب کنیم؟

نخ دندان چطور بکشیم ؟

پرکردگی های همرنگ دندان کدامند؟

چه کارهایی جهت کاهش سطح تماس دندان ها با عناصر رنگ دهنده انجام دهیم ؟

چگونه دندان ها را معاینه کنیم؟

کدام مواد غذایی باعث رنگی شدن دندان ها می شود؟


کلیدواژه ها :

کامپوزیت ونیر | ونیر کامپوزیت | بروساژ | ایمپلنت | دنداپزشکی | دندانپزشک خوب | ایمپلنت | زیبایی | دندانپزشک | دندانپزشک در کرج

| دندانپزشک کودک | کرج | عصب کشی | جرم گیری | دندانپزشکی در کرج