پیوره در لثه، عامل لق شدن و افتادن دندان ها

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث ابتلا به پیوره می شود که خود عامل لق شدن و افتادن دندان هاست.

اکبر فاضل، دندانپزشک، در گفت وگو با فارس درباره بیماری های لثه تصریح کرد: بیماری های لثه بیماری هایی است که نسوج اطراف دندان را مبتلا می کند. عامل این بیماری ها نیز باکتریایی و میکروبی است. این عوامل بیماری زا روی لثه و دندانی که پلاک غذایی وجود داشته باشد اجتماع می کند زیرا این گونه مکان ها، محل مناسبی برای کشت میکروب و تکثیر آنهاست.لثه سالم لثه ای است که محکم است و مانند پوست پرتقال تورفتگی هایی دارد. از نظر رنگ باید صورتی باشد بنابراین چنانچه رنگ لثه به سمت رنگ قرمز متمایل شد، هشداری درباره آغاز مشکلات است.

فاضل افزود: البته در بعضی موارد ممکن است که بخشی از لثه قرمز باشد که عادی است اما اگر لثه با اندک اشاره ای دچار خونریزی شد یا لثه حالت تورم دارد یا پای دندان ها فضا وجود دارد باید با مسواک کردن لثه را به حالت عادی برگرداند.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: در ابتدای مسواک زدن لثه های بیمار، ممکن است لثه ها خونریزی کند، این موضوع اصلاً نگران کننده نیست بلکه باید مسواک کرد تا این خون ها خارج شود زیرا این خون ها عفونی و سیاهرگی است و اگر مرتب مسواک کنید، خونریزی از بین می رود.

وی گفت: کشت میکروبی و تکثیر میکروب ها باعث تولید توکسین و سموم میکروبی می شود. این مواد روی عروق لثه ای تأثیر می گذارد و باعث التهاب می شود و سیستم ایمنی بدن نیز که در صدد دفاع از لثه است، وارد کارزار می شود و این مسئله تورم و التهاب را بیشتر می کند. هر چه این تورم و التهاب بیشتر شود محل تجمع مواد غذایی و میکروبی بیشتری را ایجاد می کند و این روند ادامه پیدا می کند و التهاب بیشتر می شود.