شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

چطور می توانم جلوی بوی بد دهان را بگیرم؟

بوی بد دهان و تنفس در پزشکی به نام هالیتوز (halitosis) خوانده می شود. این بوی بد می تواند در اثر بیماری های دهان و دندان یا سایر مشکلات سلامتی ایجاد شود. همچنین با خوردن برخی موادغذایی یا سایر عادات غلط و غیربهداشتی، این بو بدتر می شود.

 

 

 


 

بوی بد دهان

 

چگونه خوردن غذا روی بوی دهان و تنفس موثر است؟

تمام مواد خوراکی بعد از خوردن، در دهان خرد و شکسته می شوند. سپس در دستگاه گوارشی، هضم و جذب خون می شوند. در حقیقت با جریان خون به سمت ریه ها می روند و بوی آنها وارد تنفس شما می شود.

بعد از خوردن مواد خوراکی با بوی تند (مثل سیر و پیاز) اگر مسواک بزنیم، نخ دندان بکشیم و حتی دهانمان را با دهانشویه بشوییم، فقط این بو را مخفی می کنیم و نمی توانیم آن را از بین ببریم.

وقتی باقیمانده و مواد زائد غذاها بعد از هضم و جذب از بدن دفع شوند، این بو به طور کامل از بین می رود.

 

چه کارهای اشتباهی باعث ایجاد بوی بد دهان و تنفس می شوند؟

اگر هر روز دندان های خود را مسواک نزنیم و نخ دندان نکشیم، ذرات غذاها بین دندان ها و در دهان شما باقی می مانند. در نتیجه باعث افزایش رشد باکتری های مولد بو در بین دندان ها، اطراف لثه ها و روی زبان می شوند. این ها باعث بوی بد دهان و تنفس می گردند.

 

همچنین اگر دندان های مصنوعی به طور مناسب و مرتب تمیز نشوند، این باکتری ها و بقایای غذایی باعث ایجاد بوی بد می گردند.

استعمال سیگار و سایر مواد دخانی (دارای تنباکو) باعث ایجاد بوی بد دهان، لکه های دندان، کاهش حس چشایی و بیماری لثه می شود.

خشکی دهان در ایجاد بوی بد دهان موثر است، زیرا بزاق دهان باعث مرطوب نگه داشتن و تمیزی دهان می شود

 

 

کدام بیماری ها در ایجاد این بو موثرند؟

 

وجود دائمی بو یا مزه بد در دهان، علامت خطری از بیماری های لثه است.

بیماری های لثه در اثر پلاک میکروبی روی دندان ایجاد می شوند. این میکروب ها باعث تولید سم در دهان می گردند که لثه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بیماری های لثه درمان نشوند، باعث از بین رفتن لثه و استخوان فک می شوند.

 

سایر مشکلات دهانی مرتبط با بوی بد شامل وسایل دندانی نامناسب (مثل سیم دندان)، عفونت قارچی دهان و پوسیدگی دندان است.

 

خشکی دهان نیز در ایجاد بوی بد دهان موثر است. بزاق دهان باعث مرطوب نگه داشتن و تمیزی دهان می شود، به این ترتیب که اسیدهای ترشح شده توسط پلاک میکروبی دندان را خنثی می کند و سلول های مرده ای که در روی زبان، لثه و لب و گونه جمع شده اند را می شوید و از دهان خارج می کند. اگر این سلول ها از دهان خارج نشوند، تجزیه شده و ایجاد بوی بدی می کنند.

خشکی دهان می تواند در اثر مصرف برخی داروها، مشکلات غدد بزاقی دهان و یا نفس کشیدن از راه دهان ایجاد شود.

 

بیماری های دیگری در ایجاد بوی بد دهان موثرند که برخی از آنها عبارتند از:  عفونت تنفسی مثل ذات الریه یا برونشیت، سینوزیت مزمن، دیابت،ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری)، بیماری های کبدی یا کلیوی.

 

چطور می توانم جلوی بوی بد دهان را بگیرم؟

مسواک زدن زبان و کشیدن نخ دندان

 

1-  بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت کنید. بدین صورت که دو بار در روز دندان های خود رامسواک بزنید.

بعد از غذا خوردن دندان خود را مسواک کنید (یک عدد مسواک و خمیر دندان در محل کار یا مدرسه با خودتان داشته باشید تا بعد از خوردن ناهار، دندان های خود را مسواک کنید). روی زبان خود را هم به آرامی مسواک بزنید.

هر سه ماه یک بار، مسواک خود را عوض کنید و مسواک جدیدی بگیرید.

یک بار در روز دندان های خود را نخ دندان بکشید تا ذرات غذایی و پلاک میکروبی بین دندان ها را تمیز کند.

هر شب قبل از خواب، دندان مصنوعی خود را از دهانتان درآورید و صبح روز بعد، قبل از گذاشتن در دهان، آن را به طور کامل بشویید و تمیز کنید.

 

 

2- به طور منظم برای بررسی سلامت دندان هایتان نزد دندانپزشک بروید (حداقل سالی یک بار). او می تواند نحوه صحیح تمیز کردن دهان و مسواک زدن دندان ها را به شما بگوید و هر نوع بیماری لثه، خشکی دهان یا سایر مشکلات دهانی را که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند، تشخیص دهد و آن را درمان کند.

 

3- استعمال سیگار و هر نوع مواد دخانی (مثل قلیان، پیپ و ...) را ترک کنید.

 

4- آب زیادی در طی روز بنوشید. این کار دهان شما را مرطوب نگه می دارد. جویدن آدامس بدون قند و یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز می تواند ترشح بزاق را افزایش دهد که این کار ذرات غذایی و باکتری ها را از دهان و دندان شما دور می کند.

در بیشتر موارد، دندانپزشک می تواند بوی بد دهان را درمان کند

 

 

5- از خوراکی هایی که می خورید و از داروهایی که مصرف می کند یک لیست تهیه کنید. ببینید بعد از خوردن چه ماده غذایی یا بعد از مصرف چه دارویی، دهان شما بوی بدی می دهد. سپس آن خوراکی بودار را کمتر بخورید یا نخورید. همچنین داروی خود را به پزشک بگویید تا اگر می شود آن را عوض کند.

 

 

چه کسی می تواند بوی بد دهان را درمان کند؟

در بیشتر موارد، دندانپزشک می تواند علت بوی بد دهان را برطرف کند. به عنوان مثال اگر بیماری لثه باعث این بوی بد شده باشد، دندانپزشک یا متخصص بیماری های لثه می تواند آن را درمان کند.  

اگر دندانپزشک پس از معاینه و بررسی به شما گفت که دهان شما مشکلی ندارد و سالم است، باید برای تعیین علت این مشکل به نزد پزشک بروید تا آن را تشخیص دهد.

 

از چه موادی می توانم برای رفع این بوی بد استفاده کنم؟

می توانید از داروخانه دهانشویه معمولی بخرید و دهانتان را با آن بشویید. ولی به یاد داشته باشید که این دهانشویه ها فقط برای مدت کوتاهی می توانند این بوی بد را مخفی کنند.

اما یک سری مواد شوینده و ضدعفونی کننده مخصوص دهان نیز وجود دارند که می توانند میکروب های مولد بوی بد را از بین ببرند. برای خرید این دهانشویه های ضدعفونی کننده باید با دندانپزشک مشورت کنید تا ببینید کدام نوع آن را خریداری کنید که ضرری برای شما نداشته باشد.