شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

سفید کردن و بلیچینگ دندان

سفید کردن و بلیچینگ دندان

 

رنگ طبیعی دندان های افراد مختلف، با هم تفاوت دارد. اگر از رنگ دندان خود راضی نیستید، نخست سعی کنید به خاطر بیاورید که آیا دندان های شما از ابتدا (زمانی که به یاد می آورید) همین رنگی بوده است یا این که بعد ها به مرور رنگ آن تغییر کرده.
استفاده از مواد رنگی مانند چای و قهوه، و سیگار کشیدن باعث ایجاد رنگ روی دندان می شود. برای کاهش این عارضه، می بایست از مسواک و خمیر دندان به طور منظم استفاده کرد. در صورتی که رنگ تشکیل شده روی دندان با مسواک از بین نمی رود، دندانپزشک با بروساژ می تواند آن را اصلاح کند.
 توجه کنید که جرم دندان که به شکل توده های زرد یا قهوه ای رنگ بر روی دندان و به ویژه در شیارهای محل التقای لثه و دندان تشکیل می شود،با رنگ (Stain) تفاوت دارد.جرم دندان به وسیله جرم گیری برداشته می شود.
اگر باز به رنگ دلخواه خود نمی رسید، با استفاده از روش بلیچینگ، دندان های خود را سفید تر کنید. بدیهی است که در همه شرایط مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می بایست رعایت شود.
بلیچینگ روشی است که با استفاده از ترکیبات شیمیایی پروکسید و یا لیزر رنگ دندان ها را سفید تر می کند. بلیچینگ بر روی دندان هایی که به طور ژنتیکی تیره رنگ هستند و مینای آن ها از نظر ساختمانی مشکل نداشته باشد به خوبی موثر است.
باید توجه کرد که لکه ای که در اثر پوسیدگی ایجاد شده باشد با این روش ها پاک نمی شود. دندانپزشک قسمت های پوسیده را از روی دهان بر می دارد و جای آن را با مواد مخصوص (آمالگام یا کامپوزیت) پر می کند.
اگر دندان زرد شده تان پیش از این عصب کشی شده باشد، این موضوع طبیعی است. رنگ دندان عصب کشی شده به دلیل از بین رفتن اعصاب و عروق دندان به مرور تغییر می کند و تیره تر می شود. در این مورد می توان با استفاده از روش بلیچینگ داخلی رنگ دندان تان را اصلاح کنید.
بلیچینگ در دندان های عصب کشی شده، به روشی غیر از روش معمول در دندان های سالم انجام می شود که به بلیچینگ داخلی معروف است. در این روش مواد سفید کننده در داخل دندان قرار می گیرند. با توجه به این که دندان های انتهایی شما عصب کشی شده و زیاد نمایان نیستند، به نظر من در این وضعیت بلیچینگ دندان ها ضرورتی ندارد.
روش های مختلفی برای بلیچینگ رایج است و هر کدام بسته به مورد، در انواع دندان ها کاربرد دارند.
در روشی از بلیچینگ، در مطب قالب از دندان ها گرفته می شود. پس از آن دندان به همراه مواد مربوطه و روش و دوره مصرف طبق نظر دندان پزشک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این روش به روش بلیچینگ در خانه مرسوم است.
در روشی دیگر، مواد بلیچینگ توسط دندان پزشک یک یا چند بار در مطب به مدت مناسب بر روی دندان قرار داده می شود.
در روش دیگری نیز با استفاده از لیزر در مدت کوتاه تری به رنگ دل خواه می رسیم.
مصرف مقدار زیادی فلوراید در مدت تشکیل دندان باعث ایجاد لکه هایی بر روی دندان می شود که به آن پدیده فلوئوروزیس می گویند. این پدیده بیش تر در افرادی که دوران کودکی خود را در مناطقی که آب آن دارای فلوراید بیش از حد معمول است گذرانده اند یا فلوئوراید از طریق خوراکی (خوردن دهان شویه های فلوراید دار یا خمیر دندان در کودکی) وارد بدن شان شده است دیده می شود.
این لکه ها ممکن است به صورت سفید گچی یا در موارد شدید تر به صورت لکه های قهوه ای رنگ روی دندان ها تشکیل شود. تجربه نشان داده است که حصول موفقیت در بلیچینگ این دندان ها بستگی به درجه و مدت زمان تغییر رنگ دارد. گاهی از اوقات دوباره تغییر رنگ بر می گردد ولی می توان با سفید کردن مجدد، باز هم آن را تصحیح نمود.
مصرف بعضی از دارو ها مانند تتراسایکلین نیز در طی تشکیل دندان ممکن است باعث تغییر رنگ شود که گاهی اوقات شدید می باشند. معمولا بلیچینگ در درمان این بیماران موفقیت کمتری دارد. البته انجام بلیچینگ داخلی بعد از عصب کشی در این نوع دندان ها موفقیت آمیز تر از روش خارجی است.
برای این قبیل بد رنگی ها در صورتی که از بلیچینگ نتیجه مناسبی به دست نیامد می توان با استفاده از لمینیت یا کامپوزیت ونیر رنگ را اصلاح کرد.
اگر نیاز به درمانی مانند پروتز یا لمینیت یا استفاده از کامپوزیت در قسمت های نمایان دارید، بهتر است آن ها را به بعد از بلیچینگ و دست یافتن به رنگ دل خواه موکول کنید تا انتخاب رنگ آن ها با توجه به فام جدید دندان های تان انجام گردد. این مواد با روش بلیچینگ سفید نمی شوند.


 

مطالب مرتبط :

از چه موادی برای سفید کردن دندان زنده استفاده می شود؟

اول نخ دندان یا مسواک ؟

برای مراقبت از لثه چه باید کرد؟

تبخال هاى ویروسی چطور به ناحیه دهانی می رسند؟

علایم و مشکلات روییدن دندان در نوزادان کدام است؟

عکس دندان چه مواقعی استفاده می شود؟

مسواک برقی چیست و چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

مسواک های بین دندانی را چطور انتخاب کنیم؟

نخ دندان چطور بکشیم ؟

پرکردگی های همرنگ دندان کدامند؟

چه کارهایی جهت کاهش سطح تماس دندان ها با عناصر رنگ دهنده انجام دهیم ؟

چگونه دندان ها را معاینه کنیم؟

کدام مواد غذایی باعث رنگی شدن دندان ها می شود؟


کلیدواژه ها :

کامپوزیت ونیر | ونیر کامپوزیت | بروساژ | ایمپلنت | دنداپزشکی | دندانپزشک خوب | ایمپلنت | زیبایی | دندانپزشک | دندانپزشک در کرج

| دندانپزشک کودک | کرج | عصب کشی | جرم گیری | دندانپزشکی در کرج