شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

ونیر کامپوزیت

 ونیر کامپوزیت

لامینیت یا ونیر چیست؟

لامینیت ونیر یک لایه نازک از جنس چینی است که بر روی سطح بیرونی دندان قرار می گیرد، بعضی اوقات یک ماده کامپوزیتی با رنگ طبیعی به جای مواد چینی جیگزین می شود.

1-آیا من نیاز به لامینت ونیر دارم ؟

لامینیت ونیر میتوانند رنگ ،شکل وموقعیت دندانهای شما رابهتر کنند . میتوان با انتخاب دقیق رنگ چینی رنگ صحیح دندانی که دچار تغییر رنگ شده یا دارای لکه های رنگی بوده را بهتر کرد یا حتی رنگ دندانهای قدامی را روشن تر کرد لامینت ونیر می تواند یک دندان ترک خورده را سالم به نظر برساند .چینی تمام سطح جلویی دندان را بوشانده وبا ضخامت بیشتری می تواند جایگزین قسمت شکسته شده دندان شود. همچنین ونیر ها می توانندفضاهای کوچک بین دندانی را ببندند. وقتی که درمان ارتودنسی برای بیمار مناسب نباشد اگر دندانی مختصری خارج از موقعیت اصلی خود باشد یک لامینیت ونیر می تواند آن دندان را از لحاظ ظاهری در ردیف سایر دندانها قرار دهد .

2-مزایای لامینیت ها یا ونیر ها چیستند ؟

لامینیت ونیر به دندانهاظاهری طبیعی وسالم می دهند زیرا آنها بسیار نازک بوده وبا استفاده از یک باند شیمیایی قوی وخاصی جایگذاری می شوند ونیاز به تراش بسیار مختصری از دندان دارند .

3-چگونه دندانها برای  لامینیت ونیر آماده می شوند ؟

مقداری از سطح خارجی براق مینای دندان ممکن است برداشته شود تا اطمینان حاصل شود که ونیر می تواند بطور دائمی به دندان باند شود. مقدار مینای برداشته شده بسیار کم است ودرست به همان اندازه ضخامت ونیر می باشد. بنابراین دندان به همان سایز اولیه باقی می ماند. از یک بی حسی موضعی ممکن است استفاده شود تا تراش دندان سبب ناراحتی بیمار نشود. اما اغلب این بی حسی نیز مورد نیاز نمی باشد بعد از آنکه دندان مختصری تراش داده شد دندانپزشک باید یک قالب از دندانها بگیرد این قالب تحویل تکنسین لابراتوار داده می شود که همراه ان سایر اطلاعات مورد نیاز برای ونیر نیز ارسال می شود. رنگ دندانهای مجاور توسط یک راهنمای رنگ گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که رنگ ونیر ساخته شده کاملاًطبیعی جلوه می کند

4-آیا من كاندید درمان با لامینیت ونیرهستم؟

هر كسی که دارای دندانهای سالم اما تا حدودی نا منظم و تغییر رنگ یافته یا دارای ترمیم های كامپوزیتی نامناسب متعدد در دندان های جلو،وجود فضا و فاصله بین دندانها و دندانهای كوتاه باشد، جهت بهبود ظاهر لبخند خود کاندید مناسبی برای درمان با لامینیت ونیر می باشد.

5-آیا لامینیت ونیر درمان مناسبی جهت انجام طراحی لبخند و یا بازسازی آن می باشد؟

چنانچه مورد درمان به درستی انتخاب شود و درمان بطور اصولی و صحیح انجام گیرد قطعاً بله. لامینیت ونیرها یكی از اركان اصلی درمانهای بازسازی و طراحی لبخند هستند و در بسیاری از موارد كه شما شاهد چنین لبخندهای زیبا و بازسازی شده می باشید آنچه رویت می كنید یك لبخند طراحی شده با لامینیت ونیرها می باشد كه طی دو یا سه جلسه درمانی به كلی ظاهر مشخص را دگرگون و منجر به ارتقا و بهبود لبخند می شود.

6-تفاوت لامینیت ونیرهای كامپوزیتی و پرسلنی ( سرامیكی ) کدام است؟

لامینیت های كامپوزیتی طی یك یا دو جلسه بطور مستقیم بر روی دندانها ساخته می شوند. جنس این ونیرها از جنس همان ترمیم های هم رنگ دندان می باشند كه با مهارت و دقت زیاد و شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندانها بر روی آنها ساخته می شود. اخیراً جهت ساخت لامینیت های كامپوزیتی از كامپوزیت های مستحكم تر و با عمر طولانی تر استفاده می شود. این كامپوزیت ها در مقایسه با مواد ترمیمی كه به طور روزمره استفاده دارای درصد بالاتری از فیلرهای رزینی از قبل پلیمریزه شده و سرامیكی در ابعاد نانو می باشد. نسل جدید نانو كامپوزیت های سرامیكی گزینه بسیار مناسبی جهت انجام لامینیت ونیرهای كامپوزیتی می باشد.

ونیرهای پرسلنی ( سرامیكی ) پس از تراش مختصر سطح دندان و قالبگیری از آن در لابراتوار و توسط پرسلن ساخته می شوند و در جلسه بعد از امتحان و تائید توسط چسب های رزنی بر روی دندانها قرارمی گیرد.

7-مزایا و معایب لامینیت های كامپوزیتی كدام است؟

مهم ترین مزیت لامینیت های كامپوزیتی زمان آن است كه در یك جلسه ساخته می شود. البته چنانچه بخواهیم یك طراحی و بازسازی لبخند باونیرهای كامپوزیتی انجام گیرد. گاهی به سه یا چهار جلسه زمان نیاز است. مزیت دیگر ونیرهای كامپوزیتی قابلیت های ترمیم ان در صورت شكستگی است. چنانچه ونیر كامپوزیتی شما دچار

شكستگی شود بوسیله همان كامپوزیتی كه ساخته شده است ترمیم می گردد. مزیت دیگرونیرهای كامپوزیتی هزینه به مراتب كمتر آنها می باشد چرا كه بطور مستقیم ساخته می شوند و نیازی به ارسال به لابراتوار ندارند.

ونیرهای كامپوزیتی بطور كلی در مقایسه با ونیرهای سرامیكی دارای مقاومت سایشی در استحكام كمتر می باشد.

ونیرهای كامپوزیتی همچنین زودتر دچار تغییر رنگ می شوند. البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یكبار مشكلات كمتر می شود.

8-مزایا و معایب لامینیت ونیرهای سرامیكی در مقایسه با ونیرهای پرسلنی كدام است؟

لامینیت ونیرهای سرامیكی ﺩارای استحكام بالاتر و ظاهر و نمای طبیعی تر هستند. این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك ها مربوط می شود كه درخشنده تر هستند. آنها همچنین كمتر دچار تغییر رنگ و سایش می شوند.

ونیرهای سرامیكی معمولاً به تراش بیشتری در مقایسه با ونیرهای كامپوزیتی نیاز دارند. البته این تفاوت بسیار جزئی و غیر قابل محسوس است. مهم ترین مشكل ونیرهای سرامیكی غیر قابل ترمیم بودن آنها در صورت وقوع شكستگی است. در چنین مواردی می بایست كل ونیر تعویض گردد. ونیرهای سرامیكی همچنین دارای هزینه بالاتری نسبت به انواع كامپوزیتی می باشد.

9-چه نوع لامینیت ونیری برای من مناسب است؟

انتخاب نوع لامینیت بستگی به مواردی چون وضعیت دندانها مقدار مینای موجود پس از از تراش وجود یا عدم وجود ترمیم یا روكش بر روی دندانهای مجاور زمان و هزینه دارد. جهت انجام درمان با هزینه پایین تر و زمان سریع تر و تغییرات كمتر بر روی دندانهای موجود ونیرهای كامپوزیتی می توانند تا حدودی نیاز شما را برآورده كند. اگر چه استحكام دوام و نمای طبیعی ونیرهای سرامیكی فاكتورهایی هستند كه در هنگام اجرای یك بازسازی و طراحی لبخند می بایست در نظر گرفته شود.

10-دوام لامینیت ونیری پرسلنی چقدر است؟

قانون مشخص و ثابتی جهت تعیین دوام ونیرهای پرسلنی و كامپوزیتی وجود ندارد. چنانچه معاینات دوره ای خود را بطور مرتب انجام دهید و مراقبت های لازم را داشته باشید می توانید انتظار داشته باشید كه آنها برای مدت زیادی باقی بمانند. توجه داشته باشید كه هر چه سبب ترك خوردگی و شكستگی دندانهای طبیعی تان شود می تواند منجر به صدمه لامینیت ونیرها شود. با رعایت كلیه موارد مراقبتی طول عمر معمول لامینیت ونیر حدود هشت تا ده سال تخمین زده میشود.