شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

برای مراقبت از لثه چه باید کرد؟

برای مراقبت از لثه چه باید کرد؟



لثه سالم صورتی رنگ است و کاملا به استخوان فک می چسبد لبه لثه معمولا تیز است ومثل لایه ای روی دندان کشیده شده است. اگر بهداشت دهان ودندان رعایت نشود بافت نگهدارنده لثه دچار بیماری می شود .در آغاز بیماری اول لثه پر خون قرمز ومتورم میشود سپس با پیشرفت بیماری استخوان فک خورده شده ولثه عقب نشینی می کند به تدریج دندان لق میشود وخود به خود می افتد . علت بیماری ماندن پلاک میکروبی روی دندان به مدت طولانی وتبدیل آن به لایه زرد یا قهوه ای که به آن جرم دندانی گویند، می باشد. روش درست مسواک کردن دندان ها واستفاده از نخ دندان :

اول : انتخاب یک مسواک خوب :

-موهای آن از نایلون نرم درست شده بود .

-موهای آن مرتب ومنظم باشد

دوم :-خمیر دندان :

قدرت پاک کنندگی که باعث براق شدن دندان ها می شود.

-خوشبو وخوش طعم کردن دهان

-افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی به دلیل داشتن فلوراید .

نکته مهم :لازم نیست مسواک کردن حتما با خمیر دندان انجام گیرد بلکه اگر خمیر دندان در دسترس نباشد باید حتی با آب خالی مسواک کرد . توجه داشته باشید که استفاده از نمک خشک جوش شیرین یا سایر پودرها برای مسواک کردن درست نیست و باعث ساییدگی مینای دندان و خراشیدگی لثه می شود ولی استفاده از آب نمک رقیق شده (نصف قاشق چای خوری در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ) اشکالی ندارد .

سوم :مسواک کردن درست

۱- مسواک را با آب خیس کنید وبه اندازه یک نخود از خمیر را روی آن قرار دهید .

۲- موهای مسواک را به طور مایل (با زاویه ۴۵ درجه )روی سطح خارجی دندان ها قرار دهید به طوریکه نصف موهای مسواک روی لثه قرار گیرد .در هر بار سعی کنید مسواک روی دو دندان را به طور کامل بپوشاند .

۳- مسواک را همانطور که روی دو دندان گذاشته اید با دقت وملایمت به داخل فضاهای بین دندان ها ولثه فشار دهید و۱۰ تا ۱۵ بار به سمت سطح جونده بکشید .

۴- این کار را برای سطح های خارجی و داخلی تمام دندان های آن فک انجام دهید .

۵- برای سطح های داخلی دندان های جلو مسواک را به صورت عمودی بر روی دندان ها قرار دهید وبا حرکات بالا وپایین این سطح ها را تمیز کنید .

۶- برای سطح های جونده مسواک را در روی سطح جونده دندان ها کمی فشار دهید تا موهای مسواک به خوبی به داخل شیار های سطح جونده وارد شود . بعد چند بار مسواک را به جلو وعقب بکشید تا سطح جونده به خوبی تمیز شود.

۷- چون خرده های مواد غذایی ومیکروب ها روی سطح زبان جمع می شود بهتر است هر چند روز یکبار روی زبان را هم با مسواک تمیز کنید . برای این کار مسواک را در عقب زبان قرار دهید وبه طرف جلو بکشید .(تمیز کردن زبان نقش مهمی برای از بین بردن بوی بد دهان دارد .)

۸- پس از مسواک کردن دندان ها وزبان دهان را چند بار با آب بشویید.

۹- وقتی مسواک کردن دندان ها تمام شد مسواک را خوب با آ ب بشویید ودر جایی دور از آلودگی نگهداری کنید .توجه داشته باشید که هیچ وقت مسواک خیس را در جعبه سر بسته نگذارید چون هوای داخل جعبه دم می کند و باعث رشد میکروب ها می شود . با مسواک کردن نمی توان سطح های بین دندانی را به خوبی تمیز کرد . برای این کار باید از نخ دندان استفاده شود .نخ دندان ، نخ مخصوصی است که ا ز ابریشم یا نایلون ساخته شده است .قبل از مسواک کردن دندان ها باید با استفاده از نخ دندان سطح های بین دندانی را تمیز کرد.


 

 

مطالب مرتبط :

از چه موادی برای سفید کردن دندان زنده استفاده می شود؟

اول نخ دندان یا مسواک ؟

برای مراقبت از لثه چه باید کرد؟

تبخال هاى ویروسی چطور به ناحیه دهانی می رسند؟

علایم و مشکلات روییدن دندان در نوزادان کدام است؟

عکس دندان چه مواقعی استفاده می شود؟

مسواک برقی چیست و چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

مسواک های بین دندانی را چطور انتخاب کنیم؟

نخ دندان چطور بکشیم ؟

پرکردگی های همرنگ دندان کدامند؟

چه کارهایی جهت کاهش سطح تماس دندان ها با عناصر رنگ دهنده انجام دهیم ؟

چگونه دندان ها را معاینه کنیم؟

کدام مواد غذایی باعث رنگی شدن دندان ها می شود؟


کلیدواژه ها :

کامپوزیت ونیر | ونیر کامپوزیت | بروساژ | ایمپلنت | دنداپزشکی | دندانپزشک خوب | ایمپلنت | زیبایی | دندانپزشک | دندانپزشک در کرج

| دندانپزشک کودک | کرج | عصب کشی | جرم گیری | دندانپزشکی در کرج