عامل ایجاد تبخال ویروسی به نام هپرس سیمپلکس است که معمولا سوزشی دربالای لب فوقانی احساس می شود واین سوزش شروع یک تبخال است که درابتدا قرمز می شود. بعد، شروع به خارش وسوزش شدید می کند وسپس برجسته ومتورم می شود. هرچه قدرآب بیشتری درزیرآن جمع شود، بزرگتروبیشترباعث ناراحتی می شود. ویروس ازطریق تماس مستقیم ازقبیل بوسیدن فردآلوده به شخص منتقل می شود ووارد سیستم عصبی می گردد ودرعقده های عصبی ساکن می شود. به دنبال استرس،ضعف،بی حالی،سوتغذیه،بیماری و.... هرازچندگاهی، ویروس خودراازسلول عصبی به سلول پوست می رساند وباعث تبخال می شود. اگرتبخال خیلی آزاردهنده نیست،بهتراست آن را به حال خودرها کنیدومراقب باشید که تبخال خشک وتمیزباشد واگرچرکی باشد، که البته به ندرت اتفاق می افتد،حتما برای برطرف شدن عفونت ازمراکزبهداشتی وپزشکی کمک بگیرید. در بعضى مواقع به دلیل بى اعتنایى بیمار تبخال وسعت مى یابد و عفونت شدید روى آن سوار مى شود. در این موارد زخم هاى تبخالى علاوه بر اینکه تمام نواحى لب را مى گیرند به داخل دهان هم سرایت مى کنند. در این موارد التهاب لثه ها از وخیم ترین وقایعى است که خود را نشان مى دهد. تمام لثه ها خصوصاً نواحى داخلى لثه ها ورم مى کنند و حالت آبسه دهانى به خود مى گیرند. بیمار قادر نیست که حتى لقمه اى غذا بخورد. شرایط بیمار روز به روز وخیم تر مى شود و باید سریعاً اقدامات درمانى در مورد وى اجرا شود.چه باید کرد ؟

*اولین اقدامى که باید در مواجهه با تبخال کرد شناخت مرحله اول تبخال به طور کامل و دقیق است. اگر شما در این مرحله تبخال را شناسایى کنید که آن هم کار زیاد سختى نیست به راحتى مى توانید جلوى یک عفونت سخت را بگیرید.

*پس از تشخیص شروع تبخال اولین اقدامى که مى کنید به فاصله هر نیم ساعت یک قالب کوچک یخ را روى لب ها بگذارید (روى ناحیه مبتلا) و آن قدر یخ را به لب ها بچسبانید که آن تکه یخ کوچک آب شود. توجه کنید که یخ را چند ثانیه روى لب ها بگذارید و سپس از روى لب ها بردارید تا سرماى شدید یخ لب ها را از بین نبرد.

*پس از مرحله یخ گذارى به طور متناوب روى ناحیه مبتلا را با نمک بپوشانید. در این لحظه انتظار درد فراوانى را باید داشته باشید اما مطمئن باشید بهترین روش درمانى را در حال اجرا کردن هستید و بدون ترس و دلهره ادامه دهید.

*از محلول هاى دهان شویه حتماً استفاده کنید. محلول دهان شویه بنزیدآمین از جمله بهترین محلول هاى دهان شویه است. هر ۱ تا ۲ ساعت یکبار دهان را حسابى با محلول بشویید تا بهداشت داخل دهان تامین شود و عفونت به داخل دهان سرایت نکند.

*در فاصله مدت عفونت از غذاهاى مایع و ولرم استفاده کنید تا لب ها و نواحى مبتلا تحریک نشوند و زخم انتشار پیدا نکند.

*سطح لب ها را با کرم هاى مخصوص که معمولاً کرم ویتامینه a است مرطوب و نرم نگه دارید تا لب ها دچار خشکى نشوند و تبخال عفونى نشود.

*در صورت به کار بردن همه این اقدامات اگر احساس کردید روند بهبودى وجود ندارد سریعاً به یک پزشک متخصص دهان و دندان یا یک دندانپزشک جهت معالجه خودتان مراجعه کنید تا روند بهبودى را از وى طلب کنید.