شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

روش های ایمپلنت دندانی | ایمپلنت

روش های ایمپلنت دندانی | ایمپلنت

ایمپلنت (کاشت دندان) چیست؟

ایمپلنت دندانی به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته میشود که در استخوان فک کاشته میشود و جایگزین دندان از دست رفته میشود پس از جایگذاری ایمپلنت طی روندی که یکپارچگی استخوانی(osseointegration) نام دارد ایمپلنت محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت متصل می شود.

اجزای ایمپلنت کدام است؟

- ریشه (فیکسچر)

 - تاج (آباتمنت)

آیا انواع مختلفی از ایمپلنتهای دندانی وجود دارد؟

به دلیل تفاوتهای اناتومیک در هر انسان مانند میزان استخوان،کیفیت استخوان،شکل ونیز ارتباط فک بالا و پایین،انواع مختلفی از اندازه ها،شکل ها و ترکیب بندی های ایمپلنت وجود دارند ازجمله

یعنی اینکه قسمت تحتانی تاج آن به درون ریشه وارد شود.امروزه بیشتر از این نوع ایمپلنت استفاده میشود .فقط در قطرهای 3 میلیمتر و کمتر امکان این نوع ایمپلنت وجود دارد به دلیل قطر کم  فیکسچر وجود ندارد زیرا باعث ضعیف شدن بدنه ایمپلنت میشود

 یعنی اینکه قسمت فوقانی ریشه به درون تاج وارد شود. از آنجاییکه داخل ایمپلنت تراشیده نمیشود ایمپلنت از مقاومت بیشتری برخوردار است هنوز هم بعضی از متخصصین برای دندانهای مولر از این نوع ایمپلنت استفاده میکنند.

به ایمپلنت با قطر کمتر از 3 میلیمتر مینی ایمپلنت گفته میشود که برای موارد موقتی استفاده میشود.ممکن است که لازم باشد برای شش ماه پروتز موقت به بیمار داده شود در این صورت میتوان از دو یا سه مینی ایمپلنت استفاده بکنیم تا یک دست دندان موقت برای بیمار ساخته شود و در زمانیکه ایمپلنتهای اصلی به بهره برداری میرسند مینی ایمپلنتها حذف شوند


چه کسانی میتوانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

تمام افرادی که دندان خود را از دست داده اند


کاشت دندان چقدرزمان میبرد؟


معمولا بین نیم تا دو ساعت زمان میبرد که بستگی به تعداد ایمپلنت و شرایط فکی دارد علاوه بر کاشت،پیوند و سینوس لیفت زمان اضافه میبرد.

طول درمان ایمپلنت چقدر است؟

پس از کاشت 3 تا 6 ماه به دور از لرزش و تکان خوردن زمان نیاز است گاهی کامل شدن درمان تا 9 ماه به درازا می کشد حتی میتواند طولانی تر هم شود.در طول این مدت بیمار میتواند از پروتز موقت جهت زیبایی استفاده کند که البته آن هم بنا به صلاحدید ایمپلنتولوژیست می باشد زیرا کیفیت و کمیت استخوان  و نوع ایمپلنت در این بارگذاری فوری دخیل است.


موارد استفاده از ایمپلنت چیست؟



ایمپلنت را میتوان بجای موارد زیر استفاده کرد:

1- یک دندان از دست رفته

2- بریج با چند دندان از دست رفته

در بریج های معمولی، دندانهای دو طرف محل بی دندانی تراش می خورند و سه روکش  برای ساختن بریج نیاز است تا تنها یک دندان جایگزین شود


3- بر طرف کردن لقی دست دندان



بهتر است که ایمپلنتها به همدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این دلیل که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.


میزان موفقیت درمان چقدر است؟

بر اساس تحقیقات فک پایین برای کاشت با موفقیت بیشتری همراه بوده است .این موفقیت تا حد ٪98 تا 100 ٪ تخمین زده شده در صورتی که فک بالا در حدود 90٪ تا ٪95 با موفقیت همراه است.


آیا کاشت با درد همراه است؟

از آنجایی که ایمپلنت تحت بی حسی موضعی انجام می شود وبیمار در حین عمل درد نخواهد داشت اما پس از جراحی بستگی به مدت زمان عمل و کیفیت استخوان و واکنش بافتی بیمار مقداری درد و تورم قابل پیش بینی است که با تجویز دارو قبل و بعد از جراحی به حداقل میرسد


چرا ایمپلنت پر هزینه است؟

هزینه انجام ایمپلنت در بسیاری از موارد با انجام درمانهای سنتی تفاوت چندانی ندارد منتها در این طرح درمان بایستی هزینه ایمپلنت ،هزینه لابراتوار، هزینه مواد مصرفی اضافی همچون پودر استخوان،دستمزد جراح را باید در نظر گرفت که با همه این اوصاف بین 5/1 تا 5/2میلیون تومان میشود که یک سوم قیمت اروپاست .

آیا ایمپلنت پس میزند؟

بر خلاف پیوند بافتهای نرم مانند ریه،قلب یا کلیه بدن ایمپلنت را پس نمیزند.ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته میشود که با بافت بدن کاملا سازگار است و در واقع با استخوانهای اطراف یکپارچه میشود و جزئی از بدن میشود

بدون درمان ایمپلنت چه اتفاقی می افتد؟

حجم استخوان فک علاوه بر کارایی به عنوان محافظ ریشه دندان در ظاهر افراد هم تاثیر به سزایی دارددر واقع ایمپلنت حجم استخوان را حفظ میکند که باعث بهبودی ظاهر و کیفیت زندگی میشود

ایمپلنت فوری چیست؟


در بعضی مواردخاص اگر شرایط خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج رابه ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست  درمان  تا 20% افزایش می یابد.

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد وتراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

ایمپلنت فوری فقط برای 5 دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.

رعایت بهداشت دهان ودندان وعدم وجود براکسیزم (دندان قروچه) از ملزومات ایمپلنت فوری است.


عمر مفید ایمپلنت چقدر است؟

مطالعات گوناگون نشان می دهد که کسانی که در 20سال گذشته کاشت انجام دادهاند کماکان به خوبی کار میکنند . با این حال طرح درمان دقیق، درمان تخصصی، سلامتی عمومی، مراجعه منظم به دندانپزشک ،بهداشت و مراقبت اهمیت زیادی دارند .

به طور کلی ایمپلنتها عمر نامحدودی دارند البته بسته به نوع،طول،قطرو توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت ،جراح مجرب و بهداشت و نحوه نگهداری ایمپلنتها دوام متفاوت دارند.

نحوه مراقبت و نگهداری از ایمپلنتها چگونه است؟

به علت فلزی بودن ایمپلنت نمی پوسد اما امکان بیماری لثه وجود دارد که مسواک بین دندانی الزامی است.

نگهداری از ایمپلنت همچون دندان طبیعی است و استفاده از مسواک و نخ دندان و دهانشویه حتما توصیه میشود.


 چه کسانی مجاز به استفاده از ایمپلنت هستند؟


بیماران مبتلا به اختلالات روانی، لوسمی (سرطان خون)،هموفیلی ،بیمارانی که تحت رادیوتراپی قرار گرفته اند، مبتلایان به بیماریهای مزمن ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن،انفارکتوس تازه رخ داده شده.


عواملی که درمان ایمپلنت را محدود می کنند؟


1-  دخانیات

2-  مشروبات الکلی


سینوس لیفت چیست؟



وقتی دندان های آسیای کوچک وبزرگ فک بالا کشیده می شود ومدت زیادی از آن می گذرد از طرفی استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می یابد واز طرفی سینوس بزرگ می شود(سینوس فک بالا در بالای دندان های آسیای کوچک وبزرگ فک بالا قرار دارد).همین مسئله باعث می شود موقعی که بخواهیم جای این دندان ها ایمپلنت بگذاریم استخوان کافی موجود نباشد .برای حل این مسئله روشی به نام سینوس لیفت یا بالابردن سینوس به کار گرفته می شود.در این روش با بازکردن حفره سینوس وکنار زدن غشاء پوشاننده آن مواد جایگزین استخوان قرار داده شده و روی آن با لایه مخصوصی به نام ممبرین بسته می شود وبخیه زده می شود.بدن پس از چند ماه اطراف و دربین مواد جایگزین استخوان ، استخوان سازی می کند و استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت فراهم می شود.

آیا ایمپلنت عوارضی هم دارد؟

شکست  ایمپلنت در حد 2 تا 8 درصد گزارش شده است که ایجاد واکنش های حساسیتی در ابتدای درمان،جراحی نامناسب و طرح ریزی غلط درمان از عمده ترین دلایل آن است. عوارض قرار دادن ایمپلنت  شامل عوارض ناشی از تزریق های دندانپزشکی،درد،صدمه رسیدن به اعصاب دندانی ،شکستگی و کوفتگی استخوان و بلعیدن اجزاء است که درصد شیوع آن بسیار کم است.

 بهترین مارک ایمپلنت دندانی کدام است؟

درمورد ایمپلنت یک دکتر مورد اعتماد درمورد ایمپلنت در الویت است که بتواند تمام مراحل جراحی و پروتز ایمپلنت را انجام دهد. تجربه کافی و رزومه موفقیتهای ایمپلنتولوژیست در این زمینه را بررسی کنید در این صورت کار را به پزشک بسپارید قطعا  با اطمینان میداند کدام یک از سیستم‌هائی از ایمپلنت بهتر است و مورد مناسب را به شما معرفی می‌کند.

هم اکنون تمام سیستم‌های ایمپلنت موجود از استاندارد کافی برای ورود به کشور برخوردارند و این تجربه و دانش دکتر است که در تعیین نوع آن بیشترین تاثیر را دارد.


محدودیت سنی برای ایمپلنت وجود دارد؟


در خانمها از 16 سالگی و در آقایان از 18 سالگی مانعی ندارد در واقع باید رشد فکی کامل شده باشد.


چند تا ایمپلنت برای بی دندانی ها لازم است؟


انواع  پروتز برای  فک بی دندان  کامل:

1- کاشت 12واحد ایمپلنت در هر فک برای 12 تا 14روکش مجزا

2- کاشت 10واحد ایمپلنت در هر فک برای 12 تا 14روکش متصل

3- کاشت 8 واحد ایمپلنت در هر فک برای  10 تا 14 روکش متصل

4- کاشت 6 واحد ایمپلنت در هر فک برای 10 تا 12 روکش متصل

5-کاشت 6 واحد ایمپلنت در هر فک برای ساخت دست دندان پیچ شونده هیبرید

6- کاشت 6 واحد ایمپلنت در هر فک برای ساخت دست دندان پیچ شونده

7- کاشت 4 واحد ایمپلنت در هر فک برای اتصال به دست دندان

8- کاشت 2 واحد ایمپلنت برای بر طرف کردن لقی دست دندان

جراحی ايمپلنت هاي دنداني به سه روش انجام مي شوند:

الف : ايمپلنت هاي دو مرحله اي(Submerged)

از مزایای این درمان غیر قابل دسترس بودن ایمپلنت  در فضای داخل دهانی که ممکن است در مبادرت با آلودگیهای محیطی قرار بگیرند است بدین گونه که ايمپلنت در استخوان فك قرار ميگيرد و لثه روي آن بخيه زده مي شود. لذا بعد از جراحي،ايمپلنت داخل دهان مشاهده نمي گردد.در اين حالت ايمپلنت ها زير لثه قرار دارند تا تحت هيچ نوع فشاري قرار نگيرند. پس از حدود 2 ماه جهت ايمپلنت هاي فك پايين و 3 ماه جهت ايمپلنت هاي كاشته شده در فك بالا، لثه بطور محدود دوباره از محل ایمپلنت کنار زده مي شود.  با قرار دادن قطعه موقتی ايمپلنت که شبیه یک پیچ می باشد سر ايمپلنت از لثه خارج مي شود و قابل رويت است. يك الي دو هفته جهت ترميم دوباره لثه بدور قطعه ايمپلنتي كه از لثه خارج شده است نياز است.درمرحله بعدي قالبگيري جهت ساخت روكش متصل به ايمپلنت انجام مي پذيرد.براي حفظ ظاهر بيمار معمولا در صورت نياز يك پروتز موقت متحرك كه شبها بايد از دهان خارج شود به بيمار تحويل داده مي شود. در این روش زیبایی بیشتر تامین شده و پروتز ساخته شده نهایی در زیر لثه قرار می گیرد.

ب : ايمپلنت هاي يك مرحله اي:(Non submerged)

در برخی مواردبعدازکشیدن دندان ممکن است لثه همپوشانی کافی نداشته باشد و درمانگر مجبور شود از روش حد لثه (nonsubmerged ) استفاده کند به گونه ای که ايمپلنت در استخوان فك قرار مي گيرد و قطعه موقتی برون فکی ايمپلنت از لثه خارج است و لثه بدور ايمپلنت درهمان مرحله اول جراحي بخيه زده مي شود و نیاز به جراحی مرحله دوم و کنار زدن بافت نرم لثه نمی باشد. این روش باعث می شود ایمپلنت سیل مکانیکی خوبی داشته باشد.پس از 2 ماه جهت ايمپلنت هاي فك پايينو 3 ماه جهت ايمپلنت هاي كاشته شده در فك بالا،‌  قالبگيري جهت ساخت روكش اصلي شروع مي گردد. معمولا در اغلب بیماران این روش قابل اجرا می باشد.

ج : ايمپلنت های Immediate Loading

در این روش همزمان با جراحی قراردادن ایمپلنت،تاج آن نیز ساخته و روی ایمپلنت قرار میگیرد .این روش بیشتر برای دندان های جلو کاربرد دارد تا بیمار در فاصله ی2 - 3 ماه دوره ی ترمیم،بدون دندان نباشد البته شایان ذکر است که این تاج به صورت موقت می باشد ودندان اصلی در مراحل بعد تحویل بیمار می گردد.حسن این روش این است که در یک جلسه هم جراحی خارج کردن دندان و یا ریشه انجام میگیرد و هم در صورت لزوم استخوان ناحیه ترمیم می شود که انجام این روش نیاز به تجربه و تخصص دارد که در این کلینیک انجام می شود.


مطالب مرتبط :

آیا می توان میزان موفقیت ایمپلنت را پیش بینی کرد؟ | افرادیکه نمی توانند ایمپلنت قرار دهند | ايمپلانتها | ایمپلنت | ایمپلنت | implant | ایمپلنت دندانی | ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان | تفاوت ایمپلنت ها | دندانپزشکی زیبائی و ایمپلنت | روش های ایمپلنت دندانی | ایمپلنت | طول درمان ایمپلنت | قیمت ایمپلنت | معایب و مزایای ایمپلنت دندان | میزان موفقیت ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد؟ | چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند | کاشت دندان