شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

10 اشتباه رایج در مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها یک عادت دیرینه است اما تعداد کمی از افراد آن را به روش صحیح انجام می دهند. مسواک زدن نامناسب منجر به آسیب دندان ها و بروز بیماری های لثه می شود.

اشتباه شماره 1: استفاده از مسواک نامناسب

در زمان خرید مسواک به اندازه دهان خود توجه کنید. اگر در هنگام مسواک زدن ناچارید دهان خود را با تلاش، بیشتر باز کنید، احتمالا مسواکتان برای شما بزرگ است. شما باید در هنگام نگه داشتن مسواک در دست و یا استفاده از آن در دهان راحت باشید، درست مثل وقتی که برای خوردن غذا از چنگال استفاده کرده و به راحتی آن را در دست می گیرید و یا  توسط آن غذا را در دهان خود قرار می دهید.

مسواک دستی بهتر است یا برقی؟

این مورد یک انتخاب شخصی است. با هر کدام که راحت تر می توانید مسواک بزنید، آن را انتخاب کنید.

اشتباه شماره 2: برخی مسواک ها دارای موهای زاویه دار و برخی صاف هستند، کدام نوع بهتر است؟

دندانپزشکان معتقدند که در این مورد تکنیک و روش مسواک زدن مهم تر از نوع قرارگیری موهای مسواک است.

نکته مهم در هنگام خرید مسواک چیست؟ 

مسواک های زبر و خشن به لثه آسیب می رسانند، بنابراین بهتر است از مسواک های نرم استفاده کنید. موهای مسواک باید تا حدی محکم باشند که بتوانند پلاک های دندان را ازبین ببرند اما نه به اندازه ای که به دندان و لثه صدمه وارد نکنند. برخی مسواک ها با موی طبیعی برخی حیوانات ساخته می شوند که این نوع مسواک ها توسط دندانپزشکان توصیه نمی شوند.

اشتباه شماره 3: عدم استفاده از مسواک به دفعات کافی یا مدت زمان کافی

توصیه می شود روزانه 2 بار مسواک بزنید و اگر 3 بار  باشد که بهترین حالت ممکن است. دیر به دیر مسواک زدن موجب ایجاد پلاک های باکتریایی و افزایش خطر التهاب لثه می گردد. مدت مسواک زدن باید حداقل 2 دقیقه باشد و حالت ایده آل 3 دقیقه است. توصیه می شود دهانتان را به 4 قسمت تقسیم کنید و برای مسواک زدن هر قسمت حداقل 30 ثانیه زمان صرف کنید. اگر حوصله مسواک زدن به مدت کافی را ندارید این کار را در حال تماشای تلویزیون انجام دهید.

اشتباه شماره 4: مسواک زدن به دفعات زیاد و بسیار محکم

مسواک زدن بیش از 3 بار در روز چندان توصیه نمی شود زیرا ممکن است ریشه دندان را در معرض تحریک قرار دهد و در نهایت منجر به تحریک لثه ها گردد. مسواک زدن محکم و با شدت زیاد نیز موجب ساییدگی مینای دندان می شود. بهترین حالت، مسواک زدن ملایم 2 تا 3 بار در روز است.

اشتباه شماره 5: مسواک زدن نادرست

ضربه زدن شدید در امتداد خط لثه منجر به خراشیدگی و آسیب این بافت می شود. مسواک را در زاویه 45 درجه با خط لثه قرار دهید و با ضربه های کوتاه و آرام (حالتی شبیه لرزش) مسواک بزنید. سپس مسواک را به آرامی روی دندان ها بالا و پایین ببرید (حرکت عمودی یا دورانی) و به صورت افقی روی دندان ها را مسواک نزنید. سطح داخلی و خارجی دندان ها و همچنین سطوح جویدن و زبانتان را به خوبی با مسواک تمیز کنید.

اشتباه شماره 6: شروع مسواک زدن همیشه از یک نقطه یکسان

اغلب افراد مسواک زدن را همیشه از یک نقطه دهان آغاز می کنند. مسواک زدن را هر بار از جاهای مختلف دهان شروع کنید. این توصیه به این دلیل است که اغلب افراد وقتی به یک چهارم پایانی دهان می رسند، خسته شده و سریع مسواک زدن را به پایان می رسانند. بنابراین مسواک زدن را از جاهای مختلف شروع کنید تا همیشه یک قسمت یکسان سرسری گرفته نشود.

اشتباه شماره 7: تمیز نکردن سطح داخلی دندان ها

بسیاری از افراد در زمان مسواک زدن فراموش می کنند که سطوح داخلی دندان ها (سطحی که در تماس با زبان است) را نیز مسواک بزنند. دندانپزشکان معتقدند که رایج ترین قسمت فراموش شده در زمان مسواک زدن، سطح داخلی دندان های جلو و پایین است.

اشتباه شماره 8: عدم شستشوی مسواک پس از اتمام مسواک زدن

اگر مسواکتان رابه خوبی با آب نشویید، باکتری ها به سرعت در آن رشد می کنند و در نوبت بعدی مسواک زدن، وارد دهان شما می شوند. بنابراین توصیه می شود بعد از مسواک زدن، مسواک را به خوبی با آب بشویید تا خمیر دندان و باقی مانده غذاها از لابلای آن خارج شود.

اشتباه شماره 9: خشک نکردن مسواک

اگر مسواک شما همیشه مرطوب باشد، محیط مناسبی برای رشد باکتری ها است. پس از مسواک زدن و شستشوی آن، رطوبت را تا حد امکان با تکان دادن مسواک بگیرید و برای پاکیزه نگه داشتن آن از درپوشی که جریان هوا از آن عبور می کند، استفاده کنید.

اشتباه شماره 10: عدم تعویض مسواک در زمان مناسب

انجمن دندانپزشکان امریکا توصیه می کند که هر 3 یا 4 ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. اگر زودتر از این زمان احساس کردید که مسواکتان فرسوده شده یعنی انعطاف پذیری موهای مسواک از بین رفته، خمیده شده و یا در حال  جدا شدن هستند، به فکر خریدن مسواک جدید باشید. برخی مسواک ها دارای یک نشانگر رنگی هستند که زمان مناسب برای تعویض را به شما یادآوری می کنند.