شما اینجا هستید

سه شنبه, 29 اسفند 1402

رابطه زایمان زودرس و بیماری لثه

ایا میدانید مادران بارداری که دچار بیماری‌های لثه هستند دچار زایمان زودرس می شوند و بیماری‌ لثه با افزایش انقباضات رحمی منجر به تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس می‌شود.

 دکتر زهرا سید معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره تأثیر پوسیدگی دندان مادر باردار بر سلامت جنین اظهار داشت: مهم‌ترین بیماری‌ها در ناحیه دهان بیماری لثه و پوسیدگی دندان است این بیماری‌ها ممکن است تأثیر سوء بر سلامت جنین بگذارد.

  این دندانپزشک درباره بیماری‌های لثه تصریح کرد: بیماری‌های لثه در سنین میانسالی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند، اگر مادر باردار مبتلا به بیماری لثه بهداشت دهان را رعایت نکند این بیماری تشدید می‌شود و در دوران بارداری اثرات منفی زیادی روی جنین دارد.

 

 زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌وزن از عوارض بیماری لثه مادر

 سیدمعلمی درباره عوارض بیماری لثه برای مادر باردار گفت: یکی از عوارض بیماری‌های لثه زایمان زودرس است، در بیماری‌های شدید لثه ماده‌ای به نام پروستاگلاندین ایجاد می‌شود که افزایش این ماده در خون باعث افزایش انقباضات رحمی شده و در نتیجه زایمان زودرس رخ می‌دهد.

 وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که بیماری‌های لثه به وجود می‌آورند تولد نوزاد کم وزن است‏، بنابراین توصیه می‌شود در این دوران اگر مادر بیماری لثه دارد حتما برای درمان اقدام کند، تحقیقات نشان داده انجام یک جرم‌گیری ساده از بروز مشکلات جدی برای سلامتی مادر و جنین جلوگیری می‌کند.

 

  درمان دندان مادر باردار خطری برای جنین ندارد

 این دندانپزشک درباره درمان‌های دندانپزشکی برای مادر در دوران بارداری اذعان داشت: جرم‌گیری دندان مادر در هر کدام از ماه‌های بارداری خطری را ایجاد نمی‌کند، در سه ماهه دوم بارداری نیز انجام سایر امور دندانپزشکی برای مادر از نظر تأثیر بر جنین بی‌خطر است.

 وی توصیه کرد: بهتر است مادر پیش از اقدام به بارداری با مراجعه به دندانپزشک از سلامت دهان و دندان‌های خود اطمینان حاصل کند و آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت فردی را از دندانپزشک خود یاد بگیرد.

 

 

پوسیدگی دندان مادر پس از تولد به نوزاد منتقل می‌شود

 

سیدمعلمی پوسیدگی دندان را مهم‌ترین بیماری دهان در تمامی سنین دانست و گفت: این بیماری به شدت بیماری لثه تاثیرات نامطلوب روی جنین ندارد ولی تاثیرات پوسیدگی دندان مادر پس از تولد کودک دیده می‌شود.

 این دندانپزشک بیان کرد: وقتی که مادر دارای پوسیدگی دندانی فعال باشد، باعث افزایش خطر پوسیدگی در دهان کودک می‌شود در همان مراحل اولیه تولد و حتی در زمانی که هنوز دندان‌های کودک رویش پیدا نکرده‌اند، میکروب‌های پوسیدگی‌زا در همان تماس‌های اولیه از دهان مادر به دهان کودک منتقل شود.

  سیدمعلمی ادامه داد: مهم‌ترین نوع باکتری‌های پوسیدگی‌زا که استرپتوکوک‌میوتانس نام دارد در شیارهای زبان کودک تجمع پیدا می‌کند و بلافاصله پس از این‌که کودک دندان‌دار می‌شود این تجمع بر روی دندان‌ها انجام می‌شود و ریسک پوسیدگی در این کودک افزایش پیدا می‌کند.

  این متخصص دندانپزشکی به راه‌های دیگر این انتقال اشاره کرد و گفت: گاهی این انتقال افقی است یعنی از سایر فرزندان به کودک انجام می‌شود حتی اگر در مهدکودک ارتباط مشترکی بین کودکان وجود داشته باشد ممکن است این انتقال رخ دهد.

  وی افزود: بنابراین باید سعی کنیم علاوه بر از بین بردن پوسیدگی دندان مادر و حذف میکروب‌ها، راه‌های انتقال میکروب‌ها را هم از بین ببریم به عنوان مثال باید توجه داشته باشیم چشیدن غذا با قاشق کودک توسط فرد بزرگسال و همچنین فوت کردن به غذای کودک برای خنک کردن غذا باعث انتقال میکروبی می‌شود.

  وی گفت: گاهی بزرگسالان پستانک کودک را که آلوده شده در دهان خود تمیز می‌کنند که این کار درست نیست و منتقل کننده میکروب‌های پوسیدگی‌زا از دهان مادر یا مراقب کودک به دهان کودک است.

  رعایت بهداشت دهان و تغذیه سالم بر مادر باردار واجب است

 

این متخصص دندانپزشکی تصریح کرد: به مادر باردار برای رعایت بهداشت فردی روزی دوبار مسواک زدن همراه با خمیردندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ‌دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانی را توصیه می‌کنیم.

 

 رژیم پرکربوهیدرات عامل افزایش پوسیدگی دندان است

 

سیدمعلمی در پاسخ به این‌که چه نوع رژیم غذایی سبب افزایش پوسیدگی دندان می‌شود، گفت: تغذیه پرکربوهیدرات استعداد ابتلای به پوسیدگی را افزایش می‌دهد لذا توصیه می‌کنیم در مادران باردار تغذیه پرکربوهیدرات و حاوی مواد قندی کنار گذاشته شود و نهایتا فقط یک‌بار استفاده از مواد قندی را مجاز می‌دانیم.

 وی در ادامه افزود: مواد قندی فقط شامل قند و شکر نیست حتی غذاهایی مانند نان و سیب‌زمینی و میوه‌ها هم درصد کمتری ایجاد پوسیدگی‌ می‌کنند، اما موادی که کربوهیدرات ساده‌تر دارند مانند قند، شکر، شکلات، کیک و بیسکویت بیشترین سهم را در ایجاد پوسیدگی‌ دارند و مصرف این مواد باید به شدت محدود شود.

 

 سیدمعلمی مادران باردار را به مصرف میوه‌جات و سبزیجات در بین وعده‌های غذایی توصیه کرد.

 

 این دندانپزشک گفت: یکی از مواردی که برای حفظ سلامت دهان مادر اهمیت دارد استفاده از فلوراید است که می‌توان از خمیردندان و دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کرد.

 

 وی افزود: البته آدامس‌های بدون قند هم باعث از بین بردن میکروب‌های پوسیدگی‌زا می‌شوند و به بهداشت دهان مادر کمک می‌کنند.

 

 سیدمعلمی بحث مراقبت از دندان با تجویز دندانپزشک در دوران بارداری را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر پوسیدگی فعالی در دندان دیده می‌‌شود دندانپزشک باید پوسیدگی را حذف کند و با مواد ترمیمی آن را جایگزین کند و جرم‌گیری دندان‌ها هم بسیار مهم است.

 

 این متخصص دندانپزشک گفت: این‌که مادرها تحمل درد دندان را بهتر از درمان می‌دانند کاملا اشتباه است زیرا عفونتی که در دهان باشد عوارض بدتری برای مادر و جنین دارد و یا باعث زایمان زودرس می‌شود، بنابراین در هر مرحله‌ای از بارداری که باشد به این موارد باید فوری رسیدگی شود.

 

 سن شش ماهگی اولین مراجعه به دندانپزشکی است

 

سیدمعلمی توصیه‌هایی برای حفظ سلامت دندان کودک کرد: در سن شش ماهگی با مراجعه به دندانپزشکی اولین ارزیابی خطر پوسیدگی را برای دندان کودک باید داشته باشیم، بر اساس این ارزیابی دندانپزشک توصیه‌های لازم را به مادر می‌کند.

 وی افزود: در سن ۱۲ماهگی باید دندان‌های کودک توسط دندانپزشک معاینه شود البته باید در این زمان دندان‌های والدین کودک هم بررسی شوند.

 

 تمیز کردن لثه و دندان کودک فراموش نشود

 

سیدمعلمی درباره شیوه تمیز کردن دندان‌های کودک گفت: در ابتدای رویش دندان در کودک، با یک پارچه کاملا تمیز و مرطوب دندان و لثه‌های کودک را پاک می‌کنیم و بعد کم‌کم از مسواکی که متناسب با اندازه دهان کودک باشد، استفاده می‌شود.

 این متخصص دندانپزشک بیان کرد: در همان سن ۱۲ماهگی اگر دندانپزشک خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را بالا ارزیابی کند از وارنیش فلوراید برای دندان‌های کودک استفاده می‌کند.

 

 

سیدمعلمی درباره مسواک زدن کودک گفت: برای کودک باید روزی دوبار مسواک بزنیم، در ضمن برای سن زیر سه سال که کودک توانایی خارج کردن آب دهانش را ندارد باید از خمیردندان بدون فلوراید استفاده شود یا اگر از خمیردندان حاوی فلوراید مخصوص کودک استفاده می‌شود، باید به میزان بسیار کم(به اندازه دانه برنج) و لایه‌ای بسیار نازک روی مسواک بزنیم.

 وی افزود: از سه تا شش سالگی میزان خمیردندان به اندازه یک دانه نخود افزایش می‌یابد تا اگر بلعی هم صورت گرفت میزان فلوراید اضافه مشکلی برای کودک ایجاد نکند.

 

 مصرف شیر در طول شب پوسیدگی ایجاد می‌کند

 

این متخصص دندانپزشک درباره رابطه بین شیر مادر و پوسیدگی دندان اذعان داشت: مصرف شیر مادر برای کودک بسیار ضروری است و تحقیقات نشان داده که شیر مادر پوسیدگی دندان ایجاد نمی‌کند اما اگر از شیشه استفاده شود، می‌تواند عاملی برای ایجاد پوسیدگی دندانی کودک شود.

 وی ادامه داد: پس از سن ۱۲ماهگی هم اگر شیر مادر بیشتر از هفت بار در طول روز استفاده شود می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود.

 

 

سیدمعلمی خاطرنشان کرد: عادات غذایی کودک از همان سن یکسالگی شکل می‌گیرد، اگر ما با علاقه‌ای که خود به استفاده از مواد غذایی شور یا شیرین داریم، کودکمان را هم به همان شیوه غذا بدهیم کودک هم به این مواد غذایی عادت می‌کند، در صورتی که اگر از ابتدا به شیوه سالم یعنی مصرف غذاهای کم‌نمک یا غذاهایی که شیرینی زیاد نداشته باشند آموزش دهیم به همان شیوه عادت تغذیه‌ای کودک شکل می‌گیرد.


منبع:

http://www.dentaliau.ir/