شما اینجا هستید

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

جرم دندان

جرم دندان

جرم دندان، یا رسوب دندان از مجموعه­ای از پلاک­های دندان تشکیل شده که می­تواند منجر به آسیب رسیدن به سلامت دندان شود.هنگامی که رسوب دندان بر روی دندان شما جمع می­شود، حذف و پاک کردن آن از دندان بسیار دشوارتر از حذف پلاک­ها است.

جرم دندان که اغلب به آن رسوب دندان نیز گفته می­شود، در حقیقت پلاکی است که بر روی دندان سفت می­شود. این رسوب همچنین می­تواند بر روی لثه یا در زیر آن تشکیل شود و در نتیجه می­تواند مشکلات لثه را به همراه داشته باشد. جرم دندان فضای بیشتری را برای رشد در اختیار پلاک­ها قرار می­دهد و چسبندگی آنها را در سطح افزایش می­دهد که این موضوع می­تواند مشکلات جدی­تری را به همراه داشته و مسائلی همچون پوسیدگی دندان و بیماری­های لثه را به همراه داشته باشد.

نه تنها جرم دندان می­تواند برای سلامتی دندان­ها و لثه شما تهدید جدی باشد، بلکه علاوه بر این می­تواند مشکلات زیبایی برای شما به همراه داشته باشد. به دلیل اینکه رسوب دندان متخلخل است، به سادگی می­تواند آلودگی را به خود جذب کند. بنابراین اگر شما مصرف­کننده قهوه یا چای باشید و یا اگر عادت به کشیدن سیگار داشته باشید، بطور خاص جلوگیری از تشکیل رسوب و جرم دندان از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار خواهد بود.

علائم و نشانه

برخلاف پلاک، که یک لایه پنهان از باکتری است، جرم دندان از مواد معدنی تشکیل شده که امکان مشاهده آن به سادگی در دهان وجود دارد. رایج­ترین نشانه رسوب دندان وجود یک رنگ زرد یا قهوه­ای بر روی دندان یا لثه است. تنها راه برای اطمینان از وجود رسوب و جرم دندان و حذف آن مراجعه به دندان­پزشک است.


بروساژ

بروساژ و جرمگیری

تغییر رنگ دندان ها

جرم دندان

جرمگیری و بروساژ

روش جرم­گیری